home

Zo bent u goed voorbereid op uw afspraak in OLVG

Onze artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers doen er alles aan om uw behandeling en verblijf in OLVG zo prettig en veilig mogelijk te laten verlopen. Hier leest u wat u zelf kunt doen, zodat wij u zo goed mogelijk kunnen helpen. Voor uw en onze veiligheid houden we aan onze huisregels.  

Neem dit altijd mee naar het ziekenhuis

  • Geldig paspoort, ID, rijbewijs of vreemdelingendocument
  • Actueel medicatieoverzicht (gratis via uw eigen apotheek)
  • Eventueel een verwijsbrief
  • Uw eigen beker

1. Ons patiëntenportaal: MijnOLVG

Gebruikt u MijnOLVG al? In MijnOLVG, het patiëntenportaal van OLVG, kunt u uw medische gegevens zien. Op elk moment, wanneer het u uitkomt.

OLVG breidt MijnOLVG steeds verder uit, zodat u zelf meer digitaal kunt regelen. Met MijnOLVG kunnen we u sneller helpen.

2. Tips voor het gesprek met uw arts

Bereid uw afspraak voor: schrijf van tevoren op wat u wilt vragen of vertellen. Gebruik bijvoorbeeld de 3 goede vragen (zie onder).

  • U mag áltijd vragen stellen. Stel uw belangrijkste vragen liefst aan het begin van het gesprek.
  • Zeg het als u iets niet begrijpt. U hebt recht op duidelijke informatie.
  • Geef alle informatie over uw gezondheid. Leg uit wat uw klachten zijn.
  • Neem eventueel een familielid of goede bekende mee naar het gesprek met uw arts of andere zorgverlener. Twee horen (en onthouden) meer dan een.
  • U mag geluidsopnames maken van het gesprek met uw zorgverlener, bijvoorbeeld met uw telefoon. U kunt het gesprek dan later nog eens beluisteren.
  • Hebt u extra tijd nodig om te beslissen over een onderzoek of behandeling? Meestal is dat geen probleem. Vertel dit dan aan uw arts of behandelaar. U kunt ook overleggen met uw (huis)arts of een vertrouwd iemand uit uw omgeving.
  • Kijk voor meer informatie over het gesprek met uw zorgverlener op de webpagina: Samen beslissen

Drie goede vragen

Deze eenvoudige vragen kunnen u helpen bij het gesprek met uw zorgverlener en bij het maken van keuzes over uw behandeling.

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voordelen en de nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

3. Zorg dat wij weten wie u bent

Wij zijn wettelijk verplicht uw identiteit te controleren. Zo kunnen we vergissingen voorkomen. Neem daarom bij uw bezoek aan OLVG een geldig ID mee. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s.

  • Zijn uw gegevens gewijzigd? Bijvoorbeeld een verhuizing, nieuw telefoonnummer of andere huisarts? Geef dit door aan het Patiënten Servicepunt. Het Patiënten Servicepunt zit in de centrale hal.

4. Over uw medicijnen

Het is belangrijk dat uw zorgverlener precies weet welke medicijnen u gebruikt. Neem daarom altijd een medicatieoverzicht mee.

  • Geef elke wijziging van medicijnen aan uw zorgverlener door.
  • Gebruikt u (kruiden)geneesmiddelen zonder recept? Ook dat vernemen we graag.
  • Hebt u last van bijwerkingen of allergieën door medicijnen of pleisters? Laat dit weten.

5. Voorkom vallen

Vertel het ons als u wel eens (bijna) valt. Zo kunnen we samen met u voorkomen dat u valt.

  • Bent u duizelig bij het opstaan of lopen? Meld dit dan direct aan de zorgverlener.
  • Draag tijdens uw verblijf in OLVG stevige schoenen of sloffen die goed sluiten en voorzien zijn van antislipzolen.
  • Hebt u een bril of gehoorapparaat? Gebruik deze
    voor uw veiligheid ook in OLVG.

6. Hygiëne helpt infecties voorkomen

Mensen in het ziekenhuis zijn vaak extra gevoelig voor infecties. Door de komst van het coronavirus zijn meer maatregelen nodig. Helpt u mee om infecties te voorkomen? .

  • Was uw handen met water en zeep vóór het eten, na elk toiletbezoek en bij het verlaten van de kamer.
  • Zorgverleners moeten hun handen desinfecteren met handalcohol voordat zij u verzorgen of onderzoeken. Zij dragen geen sieraden aan onderarmen en handen en stropen hun mouwen op tot boven de elleboog. Als u merkt dat dit niet gebeurt, mag u ons hierop aanspreken.

 

Zorgen of vragen?

Is er iets waarover u ongerust bent of vragen over hebt? Bespreek dit dan met uw zorgverlener of met het hoofd van de afdeling. Of geef het door aan de medewerkers van de algemene receptiebalie. Kijk voor meer informatie op www.olvg.nl/veiligheid-van-zorg