Inloggen met DigiD
U kunt eenvoudig inloggen in MijnOLVG met DigiD. U kunt de MijnOLVG-app downloaden in de App Store of Google Play Store.
Klinisch farmaceutisch laboratorium, locatie West, route 01
Jan Tooropstraat 164, 1061 AE Amsterdam
Voor spoedaanvragen en medisch advies bij onderzoeksresultaten
Tussen 8.00 en 17.00 uur
U belt de ziekenhuisapotheker op 020 480 7164.
Tussen 17.00 en 8.00 uur (buiten openingstijd)
U belt de dienstdoende ziekenhuisapotheker op 020 510 89 11, het algemene telefoonnummer van OLVG.
Voor vragen over missende of verwachte uitslagen en over afname
Kijk eerst op deze pagina of de informatie die u zoekt beschreven staat. Mocht u deze informatie niet kunnen vinden of is de informatie onduidelijk, bel dan het Klinisch farmaceutisch laboratorium van OLVG, locatie West op 020 510 87 67 (alleen bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur).
Contact met het Klinisch farmaceutisch laboratorium loopt altijd via uw eigen arts.
Voor externe aanvragers
U kunt klinisch farmaceutische analyses aanvragen met uw eigen aanvraagformulieren.
Voor aanvragers die werkzaam zijn bij OLVG
Vul uw aanvraag in Epic volledig in. Als de aanvraag onvolledig is in Epic, dan is de kans groot dat de verwerking van het aangeboden monstermateriaal vertraging oploopt.
In welke buis of pot het patiëntmateriaal moet worden afgenomen, wat de minimale hoeveelheid is en op welk tijdstip het materiaal moet worden afgenomen staat vermeld in de referentiewaardenlijst.
Staat het betreffende geneesmiddel niet in de referentiewaardenlijst? Neem dan contact op met de ziekenhuisapotheker via 020 480 7164.
Nadat het patiëntmateriaal is afgenomen, is het van belang dat het patiëntmateriaal zo snel mogelijk onder de juiste condities wordt opgeslagen zodat het materiaal geschikt blijft voor het aangevraagde onderzoek.
Tussen 8.00 en 17.00 uur
U brengt het patiëntmateriaal zo snel mogelijk naar het Klinisch farmaceutisch laboratorium (OLVG Lab BV). Let op: het materiaal mag alleen bij de balie van de ziekenhuisapotheek van OLVG, locatie West worden afgegeven als dit van te voren is afgesproken.
Tussen 17.00 en 8.00 uur (buiten openingstijd)
U brengt het patiëntmateriaal zo snel mogelijk naar het Klinisch farmaceutisch laboratorium (OLVG Lab BV).
Voor verdere behandeling van het patiëntmateriaal, moet het aan bepaalde criteria voldoen. Het afgegeven patiëntmateriaal wordt op de volgende punten gecontroleerd:
Als het afgegeven patiëntmateriaal niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt in overleg met de teamleider of ziekenhuisapotheker bepaald of het onderzoek door kan gaan. Soms kunnen we het patiëntmateriaal niet accepteren. Als dit zo is, dan wordt de reden van afkeuring aangegeven bij de uitslag in het rapport.
Afwijkend patiëntmateriaal (monsters die hemolytisch, icterisch of lipemisch zijn) kan het onderzoek naar medicijnspiegels beïnvloeden, waardoor het resultaat minder betrouwbaar is. Monsters die hemolytisch, icterisch of lipemisch zijn, worden daarom meestal niet geaccepteerd.
Als het patiëntmateriaal om bepaalde redenen toch in behandeling wordt genomen, staat in de rapportage vermeld waarom het resultaat minder betrouwbaar is.
Alle onderzoeken worden uitgevoerd volgens de weekindeling.
Aanvragen die voor 9.00 uur op de geplande dag ontvangen zijn, worden meegenomen. Aanvragen die na 9.00 uur ontvangen worden, worden op de eerstvolgende geplande dag meegenomen.
Heeft u een aanvraag voor een spoedonderzoek? Bel dan naar de ziekenhuisapotheker op 020 480 7164.
Op het Klinisch farmaceutisch laboratorium wordt voor ieder onderzoek van patiëntmateriaal een maximale doorlooptijd gehanteerd. De maximale doorlooptijd is de tijd van ontvangst tot en met de rapportage.
Routinematige onderzoeken | 15 dagen |
Uitzonderingen: | |
Aminoglycosiden, vancomycine, MTX en voriconazol | 3 dagen |
Lithium, aciclovir, ganciclovir, amfotericine B en levetiracetam | 5 dagen |
Alle onderzoeken die uitbesteed moeten worden | 21 dagen |
Cito-aanvragen | Autorisatie binnen 8 uur |
Het Klinisch farmaceutisch laboratorium voldoet aan de wettelijke eisen rondom privacy die gelden voor het gehele ziekenhuis. U vindt de privacyverklaring patiëntgegevens op de webpagina: Privacyverklaring patiëntgegevens.
Wij hopen dat u tevreden bent met onze dienstverlening. Heeft u een klacht over het Klinisch farmaceutisch laboratorium? Aarzel dan niet om dit kenbaar te maken. Door uw ervaringen met ons te delen, biedt u ons kansen om onze zorg- en dienstverlening te verbeteren.
U kunt uw klacht over het melden bij de verantwoordelijke ziekenhuisapotheker. Uw klacht wordt altijd besproken en geregistreerd.
U kunt uw klacht over het Klinisch farmaceutisch laboratorium melden bij uw arts. Uw arts kan u wijzen op de klachtenprocedure van OLVG. U leest hier meer over op de webpagina: Klacht indienen.