home

Thuismonitoring: zorg op afstand, maar toch dichtbij

Foto van zorgverleners Remco Daale en Wendy Patterson

Minder vaak naar het ziekenhuis voor controles, maar wel de juiste zorg en aandacht op het moment dat je het nodig hebt? Met thuismonitoring kan het. E-nurse Remco Daale en verpleegkundig specialist Wendy Patterson werken beide met thuismonitoring bij het Hartcentrum. Wendy: ‘Ik hoor vaak van patiënten dat ze het zo fijn vinden dat ze op afstand goed in de gaten worden gehouden’.

Remco, kun je uitleggen hoe thuismonitoring precies werkt?

Remco: ‘Bij het Hartcentrum houden we hartritmepatiënten na bepaalde operaties zes maanden in de gaten via de app Thuismeten. In de app vullen patiënten vragenlijsten in over hoe ze zich voelen. Ook sturen patiënten zelf metingen door, bijvoorbeeld van hun hartslag. Deze informatie krijg ik binnen en zo zie ik of het goed gaat met het hart, of dat we moeten ingrijpen. Ik heb korte lijnen met de verpleegkundig specialist en de cardioloog. Ook kunnen patiënten via de app vragen stellen, die ik dan beantwoord. Omdat patiënten op deze manier beter gemonitord worden, ben je er sneller bij als het mis dreigt te gaan en kun je heropnames voorkomen.'

Wendy, hoe heeft thuismonitoring jouw werk veranderd?

Wendy: ‘‘Als verpleegkundig specialist bij het Hartcentrum werk ik vaak met patiënten die last hebben van boezemfibrilleren en die daarvoor een operatie ondergaan. Voor de komst van thuismonitoring belde ik alle patiënten twee weken na de operatie op om te vragen hoe het met ze ging. Nu houdt Remco de patiënten digitaal in de gaten, en bel ik alleen de patiënten waarbij dat nodig is. “Geen bericht is goed bericht”, patiënten weten dit ook. Dat geeft mij tijd voor andere taken.'

Remco, jij werkte vroeger onder andere op de Intensive Care en de Eerste Hart Hulp. Nu sta je niet meer aan het bed. Mis je het ‘echte’ contact met de patiënt niet?

Remco: ‘Nee eigenlijk niet. Dat heeft me wel positief verrast. Ook al ben ik niet met de patiënt in één ruimte, via de app hebben we nog steeds contact. Daar haal ik net zoveel voldoening uit. Dat patiënten aangeven dat ze het contact waarderen, helpt daar natuurlijk ook bij. Ik krijg regelmatig terug dat ze het zo fijn vinden dat ik reageer en dat ze de begeleiding zo goed vinden. Via de app volg ik de patiënten gedurende zes maanden na de operatie. Dan bouw je toch een band op.’

Wat zijn nog meer voordelen van thuismonitoring?

Wendy: 'Het grootste voordeel van thuismonitoring is toch wel dat we hartritmestoornissen nu sneller kunnen ontdekken. Ook bij patiënten die er nog geen klachten van hebben. De eerste drie maanden na de behandeling van boezemfibrilleren wordt ook wel de “honeymoonfase” genoemd. Deze honeymoonfase is heel bepalend voor het succes van de behandeling op de lange termijn. Hoe eerder we bij het terugkeren van hartritmestoornissen kunnen ingrijpen, hoe beter. Dit doen we bijvoorbeeld door extra medicijnen of een andere behandeling voor te schrijven. Daarnaast zorgt de app voor een stukje dataverzameling en inzicht.’

Hoe ervaren patiënten deze thuismonitoring?

Wendy: ‘Patiënten hebben door de app meer regie over hun herstel, dat vinden ze over het algemeen heel prettig. De app geeft veel informatie over hartritmestoornissen en de behandeling ervan. Dat geeft patiënten houvast. Daarnaast hebben ze het gevoel dat ze op afstand goed in de gaten worden gehouden. En uiteraard is het voor de patiënt ook heel belangrijk dat er snel kan worden ingegrepen bij klachten of een afwijkend hartritme.’