Inloggen met DigiD
U kunt eenvoudig inloggen in MijnOLVG met DigiD. U kunt de MijnOLVG-app downloaden in de App Store of Google Play Store.
Toezichtvisie raad van toezicht
De samenstelling van de raad van toezicht van de Stichting OLVG is als volgt:
Binnen de Raad van Toezicht zijn drie commissies werkzaam:
• Commissie Benoeming, Beloning & Beoordeling (BBB): Kremer en Spee.
• Commissie Kwaliteit, Mens & Verbetering (KMV): Pistor, Arib en Keijser.
• Auditcommissie: Spee en Swelheim.
De Commissie BBB vervult de werkgeversrol en richt zich o.a. op de search en benoeming van de leden van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht en op de arbeidsvoorwaarden en renumeratie van de bestuurders. Tevens houdt deze commissie zich bezig met de voorbereiding van de evaluatie van zowel de Raad van Toezicht als de Raad van Bestuur.
De Commissie Kwaliteit, Mens & Verbetering (KMV) richt zich op het beleid en actuele thema’s op het gebied van de kwaliteit, verbetering en veiligheid en van zorg. Ook HRM valt hieronder.
De Auditcommissie richt zich specifiek op het financieel-economische beleid en de bedrijfsvoering, met speciale aandacht voor de begroting, maandrapportages en de jaarrekening. Hiertoe wordt ook jaarlijks een risicomatrix opgesteld, met bijbehorende mitigerende maatregelen.
De commissies adviseren op deze deelterreinen aan de Raad van Toezicht, die de verslagen van de commissievergaderingen inclusief conclusies en adviezen bespreekt in de voltallige vergadering. De relevante portefeuillehouder raad van bestuur en voorzitter raad van bestuur zijn beiden aanwezig bij de commissie vergaderingen van de Auditcommissie en commissie KMV.
Om te kunnen voldoen aan de toezichthoudende taken wordt de raad van toezicht periodiek geïnformeerd over de realisatie van het strategisch beleid en het behalen van de doelstellingen in het jaarplan, de kwaliteit en veiligheid van zorg, HRM-gerelateerde zaken, de besturing van de organisatie, eventuele risico’s en geplande investeringen, de financiële stand van zaken, en de naleving van wet- en regelgeving. De wijze van informatievoorziening aan het toezichthoudende orgaan is conform de statuten vastgelegd in een informatieprotocol. Het inhoudelijke protocol is vertaald naar een jaarkalender die inzichtelijk maakt welke onderwerpen op welk moment op de agenda staan. Daarnaast wordt de raad van toezicht zo nodig tussentijds ad hoc geïnformeerd, bijvoorbeeld indien zich een calamiteit heeft voorgedaan of indien OLVG in de media verschijnt.
De samenstelling en de bevoegdheden van de raad van toezicht zijn in de statuten omschreven, de statuten zijn hier te vinden. De taken en verantwoordelijkheden van de raad van toezicht zijn vastgelegd aparte reglementen voor de raad en voor ieder van de commissies die, samen met de statuten van Stichting OLVG, het toezicht op en samenspel met de raad van bestuur regelen, evenals op het functioneren van de raad van toezicht zelf.
De Raad van Toezicht evalueert volgens het reglement jaarlijks het eigen functioneren, inclusief dat van de commissies. Halverwege 2021 heeft de laatste interne evaluatie plaatsgevonden. Ook heeft er een functioneringsgesprek tussen raad van toezicht en raad van bestuur plaatsgevonden.
De bezoldiging van de leden van de Raad van Toezicht wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de WNT II, de aanvullende ‘Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen in de zorg’, en de klasse-indeling voor instellingen in de zorg. Hierbij gelden als uitgangspunten dat OLVG in de hoogste categorie valt, te weten klasse V, en dat het toegestane percentage voor de individuele toezichthouders wordt gekoppeld aan het voor dat jaar geldende bezoldigingsmaximum. Er geldt geen opslagpercentage voor lidmaatschap van de subcommissies. De bezoldiging wordt jaarlijks openbaar gemaakt in de jaarrekening.